Baza Instytucji i Firm
Czym jest Biff? Usuń swoje dane

Czym jest baza danych? Najważniejsze informacje

Czy Twoja firma mogłaby istnieć, gdyby nie miała odbiorców, klientów? Oczywiście to z myślą o ludziach, a konkretniej o grupie docelowej powstaje każda marka. Bez względu na to, czy działasz w handlu, czy w usługach potrzebujesz kontaktów. Pozwolą Ci one zaplanować i wdrożyć działania marketingowe, zwiększające nie tylko sprzedaż, ale też budujące pozytywny wizerunek przedsiębiorstwa. Zobacz, czym są bazy danych i dlaczego ich rola we współczesnym biznesie jest nie do przecenienia.

Baza danych – ogólna definicja

Baza danych to bardzo szerokie pojęcie, które można definiować na kilka sposobów. Najogólniej mówiąc, jest to narzędzie służące do zbierania i organizowania informacji. Może zawierać dane osobowe, dane o towarach czy złożonych zamówieniach. Z czasem wyzwaniem staje się jej uporządkowanie czy selekcjonowanie interesujących nas informacji. Można do tego podejść na kilka sposobów, np. tworząc arkusze, tabele czy podzbiory. Jednak nadal obrabianie tak dużej ilości danych stanowi wyzwanie, zwłaszcza gdy uświadomimy sobie, że musimy w tym zakresie działać zgodnie z regulaminem i przepisami polskiego prawa, np. RODO.

Po co firmom są bazy danych?

To głównie firmy tworzą i rozbudowują bazy danych, mając ku temu konkretne powody. Jak już wspomnieliśmy wcześniej, chcą w ten sposób budować bazę swoich odbiorców:

  • – skierują do nich działania marketingowe – warm mailing/calling (kontakt z osobami, które już miały do czynienia z firmą, o czym świadczy to, że mamy ich dane kontaktowe), 
  • – przeanalizują ich dotychczasowe zachowania i decyzje zakupowe – w ten sposób poznają i stworzą tzw. customer journey, czyli ścieżkę klienta, inaczej cały proces doświadczeń klienta z marką,
  • – zapytają ich o sugestie, potrzeby, oczekiwania – ankiety służą ocenie poziomu jakości, obsługi, pozwalają wprowadzić ulepszenia i modyfikacje.

Baza odbiorców z czasem może przerodzić się w bazę stałych klientów, a część z nich może nawet stać się ambasadorami marki. Wszystko jednak wymaga odpowiedniego poprowadzenia i wreszcie ułożenia zgodnie z przyjętym kluczem. 

Rodzaje baz danych – biznesowe i konsumenckie 

W zależności od potrzeb i charakteru prowadzonej działalności oraz podejmowanych działań promocyjnych, sprzedażowych, wizerunkowych, możemy wyróżnić dwie podstawowe bazy danych:

  • – biznesowe – dla firm, które działają w modelu B2B i szukają nowych klientów na podstawie np. regionu, przedziału zatrudnienia, obrotu czy oferowanych produktów/usług,
  • bazy konsumenckie – dla firm działających w modelu B2C, którzy szukają nowych odbiorców indywidualnych, biorąc pod uwagę ich zainteresowania, wiek, miejsce zamieszkania, wykształcenie itd.

Bazy danych tworzone na zamówienie i udostępniane na podstawie licencji to szybki i skuteczny sposób na zwiększenie zasięgu działań, pozyskanie klientów, generowanie większych zysków. 

Inne artykuły