Baza Instytucji i Firm
Czym jest Biff? Usuń swoje dane

Czym jest lead i jakie są jego rodzaje?

W marketingu lead jest definiowany jako osoba, która jest potencjalnie zainteresowana nawiązaniem współpracy z daną firmą. Przejawia się to w tym, że pozostawia ona swoje dane do kontaktu i w ten sposób umożliwia doradcom otworzenie sprzedaży i zamknięcie jej. Jeśli uda się to zrobić z sukcesem, to lead, czyli potencjalnie zainteresowany zamienia się w klienta. Kupuje produkt lub korzysta z usługi. Zobacz, czym jest lead w kontekście marketingu i sprzedaży. 

Lead w marketingu – co to takiego?

Lead, w kontekście marketingu i sprzedaży, to osoba lub organizacja, która wykazuje zainteresowanie produktem lub usługą. Zostawia swoje dane kontaktowe, prosi o wiadomość zwrotną, chce umówić się na spotkanie, poznać cennik itd. Proces generowania leadów to kluczowy element strategii sprzedażowych wielu firm – zaczyna się od pozyskania danych i skwalifikowania ich jako wartościowe (przekazywane z działu marketingu do działu wykonawczego/sprzedażowego) i bezwartościowe (od osób, które nie dokonają zakupu).

Pozyskanie leadów bywa trudne, ale warto poświęcić czas i energię na stworzenie, a potem obsłużenie bazy danych firm. Aby Twoje działania były maksymalnie skuteczne, poznaj rodzaje leadów i dowiedz się, jak w pełni wykorzystać ich potencjał.

Lead – definicja 

Lead to potencjalny klient, który wykazał zainteresowanie ofertą firmy w jakiś sposób, na przykład poprzez wypełnienie formularza na stronie internetowej, udział w webinarze, czy subskrypcję newslettera.

Lead – rodzaje 

Leady można podzielić według różnych kryteriów, jednak główny podział obejmuje leady zimne oraz ciepłe. 

  • Zimny lead – osoba, która nie miała wcześniej styczności z produktem lub firmą, nie zna jej i może nie być jeszcze gotowa do zakupu. Komunikacja z takim potencjalnym klientem często wymaga większego nakładu pracy, lepszego przygotowania i atrakcyjnej zachęty, np. w postaci zniżki na pierwsze zakupy.
  • Ciepły lead – osoba, która już wcześniej miała styczność z marką, ale nie jest jeszcze całkowicie przekonana do zakupu. Być może będzie potrzebowała dodatkowych informacji czy zachęty, np. w postaci bezpłatnej dostawy czy darmowego zwrotu,
  • Gorący Lead – osoba, która jest gotowa do zakupu. Zna produkt, zrozumiała jego wartość i prawdopodobnie potrzebuje tylko niewielkiego działania z Twojej strony, aby sfinalizować transakcję. 

Wśród leadów możemy jeszcze wskazać obojętnych (kompletnie niezainteresowanych reklamą ani ofertą) oraz klientów, czyli osoby, które już Cię znaj, tworzą społeczność wokół marki, wracają na zakupy z potrzeby, sympatii, przywiązania. 

Źródła leadów

Lead można pozyskać z różnych źródeł, wśród których najpopularniejsze są formularze kontaktowe na stronach internetowych, media społecznościowe, reklamy płatne (banery, Google Ads, Facebook Ads), targi i wydarzenia branżowe. Pozyskane w ten sposób dane wymagają segmentacji, oceny i kwalifikacji, wreszcie „pielęgnowania” – planowania i wdrażania spersonalizowanych działań marketingowych. 

Inne artykuły