E-mail marketing jest uznawany za jedną z najbardziej skutecznych, a zarazem efektywnych kosztowo strategii marketingowych. Odpowiednio przygotowane bazy danych b2c pozwalają na dotarcie do szerokiego grona odbiorców i uzyskanie informacji zwrotnej do klientów potencjalnie zainteresowanych naszą ofertą.
Jak skutecznie wykorzystywać e-mail marketing w biznesie? Na co zwracać uwagę tworząc treści? Jak przekształcić odbiorców naszych wiadomości w lojalnych klientów?
Podstawy e-mail marketingu
E-mail marketing to potężne narzędzie. Łączy w sobie bezpośrednią komunikację z klientem, personalizację i możliwość precyzyjnego mierzenia efektów. Aby jednak skutecznie wykorzystywać ten kanał komunikacji z potencjalnymi klientami, należy znać i rozumieć jego specyfikę.
E-mail marketing może obejmować wszelką komunikację z klientami lub potencjalnymi klientami realizowaną za pomocą poczty elektronicznej, a więc wysyłanie:
- newsletterów,
- ofert promocyjnych,
- informacji o nowych produktach,
- zaproszeń do udziału w wydarzeniach.
Zasady skutecznego e-mail marketingu
Skuteczny e-mai marketing wymaga zaangażowania nadawcy, który zna swoich subskrybentów, ich potrzeby, zainteresowania i preferencje. Ta wiedza jest kluczowa dla tworzenia treści, które ich zaangażują, a w przyszłości zaowocują wzrostem sprzedaży.
Przed wysyłką e-maili warto poświęcić nieco czasu i energii na pracę z bazą. Podziel ją na klika mniejszy zbiorów uwzględniając kryteria istotne dla przekazu marketingowego, takie jak:
- wiek,
- płeć,
- zainteresowania,
- historia zakupów.
Taki podział umożliwia lepszą personalizację przesyłanych treści, a co za tym idzie podnosi ich skuteczność.
Jak pisać do grupy docelowej?
Redagowanie mailingu to chyba najtrudniejsze zadanie. Mailing nie powinien być przypadkowy. To jego intencjonalność i dostosowanie do zainteresowań oraz potrzeb grupy docelowej decyduje o skuteczności przekazu. Dlatego też tak ważna jest analiza i segmentacja bazy w oparciu o wybrane kryterium/kryteria. Nie da się zredagować uniwersalnej wiadomości, która będzie atrakcyjna i przekonywująca dla wszystkich adresatów w bazie (chyba, że od początku pracujemy na wycinku bazy, który został wygenerowany w oparciu o wybrane kryterium).
Przygotowując mailing należy:
- zadbać o tytuł maila – to pierwsza rzecz, którą zobaczy odbiorca w swojej skrzynce, dlatego tytuł powinien zachęcać do bliższego zapoznania się z wiadomością,
- zastosować personalizację – w temacie wiadomości możemy wpisać imię odbiorcy, podczas gdy całą treść warto zredagować adekwatnie do płci odbiorcy stosując odpowiednie zaimki oraz odmianę czasowników,
- zastosować Call To Action (CTA) – wezwanie do działania powinno się znaleźć na końcu wiadomości i wskazywać odbiorcy, co ma dalej zrobić (kup, kliknij, przeczytaj, posłuchaj…).
E-mail marketing jako źródło ruchu na stronie
Mailing nie musi mieć charakteru sprzedażowego. Możesz go również wykorzystać do generowania ruchu na stronie. W swoich mailingach zachęcaj odbiorców do zapoznania się z treściami na Twojej stronie – opisem produktu, nowym wpisem na blogu, wynikami badań, etc.. Nie wykorzystuj w tym celu linków, ale wskazówki, które pomogą w znalezieniu treści na stronie. W ten sposób przekierujesz ruch na stronę, a każde odwiedziny poprawią jej pozycję w rankingu Google.