Baza Instytucji i Firm
Czym jest Biff? Usuń swoje dane

Jak budować bazę danych klientów?

Twój biznes potrzebuje klientów, ale ich zdobywanie na konkurencyjnym rynku wcale nie jest, ani łatwe, ani szybkie. Kiedy już zdobędziesz leady, czyli wartościowe kontakty, które można spożytkować do prowadzenia działań marketingowych, zachowaj je. W ten sposób zbudujesz bazę danych służącą do zbierania informacji o odbiorcach, analizowania ich zachowań i wreszcie planowania oraz wdrażania skutecznych działań marketingowych. Zobacz, jak zrobić to dobrze – zgodnie z prawem i własnymi potrzebami. 

Do czego potrzebujesz bazy klientów? Ustal cel i potrzeby

Pierwszym krokiem w tworzeniu bazy danych klientów jest zrozumienie, do jakich celów ma ona służyć. Czy ma wspierać sprzedaż, działania marketingowe/wizerunkowe, czy też obsługę klienta? Kiedy ustalisz, jaki efekt chcesz osiągnąć, dowiesz się, z jakich narzędzi i metod warto skorzystać. 

Od razu jednak zaznaczamy, że nie zawsze samodzielnie budowanie bazy i prowadzenie jej jest najlepszą opcją. Dlaczego? Bo pochłania mnóstwo czasu, który mógłbyś spożytkować na… pozyskiwanie nowych klientów. Dlatego zawsze warto na tym etapie skonsultować się z firmą, która po rozpoznaniu potrzeb, udostępni Ci bazę klientów na zasadzie licencji. 

Wybór narzędzi do gromadzenia i przetwarzania danych

Na rynku są dostępne różne narzędzia, które umożliwiają gromadzenie i zarządzanie danymi klientów. Wybór którejś z metod jest uzależniony głównie od potrzeb firmy i budżetu, jakim ona dysponuje. Poza popularnymi systemami CRM, możliwe jest zamówienie indywidualnie dobranego narzędzia, które precyzyjnie odpowie na potrzeby przedsiębiorstwa. Alternatywą jest też wykupienie bazy danych na zasadzie licencji. 

Skąd brać dane do bazy klientów? 

Dane osobowe można pozyskiwać z różnych źródeł, pod warunkiem dostosowania się do obowiązujących przepisów i regulacji. Najpopularniejszymi źródłami są:

  • – formularze kontaktowe ze strony internetowej,
  • – zapisy do newsletterów,
  • – ogólnodostępne, jawne rejestry handlowe, podatkowe,
  • – katalogi internetowe,
  • bazy firm w CEIDG,
  • – imprezy branżowe – targi, wystawy, eventy,
  • – płatne kampanie reklamowe w mediach społecznościowych,
  • – poprzednie transakcje klientów, zamówienia, historie wyszukiwania. 

Jak widzisz, jest wiele źródeł, z których można czerpać wartościowe – prawdziwe – dane osobowe. Jednak to dopiero po zgromadzeniu ich zaczyna się dość mozolna praca polegająca na wprowadzeniu ich do systemu, pogrupowaniu, a potem przechowywaniu w bezpieczny sposób, aktualizowaniu itd. 

Jakość i bezpieczeństwo danych – obsługa bazy 

Bezpieczeństwo danych klientów jest priorytetem, dlatego należy zastosować odpowiednie środki ochrony, aby zabezpieczyć je przed dostępem osób trzecich. Są to różne metody, takie jak szyfrowanie czy uwierzytelnianie. Kontrolę jakości wykonuje się także w regularnych audytach, a w razie wykrycia nieprawidłowości można wdrożyć od razu ulepszenia. 

Audyt to także okazja do sprawdzenia aktualności danych, usunięcia tych błędnych czy niepełnych, posegregowania ich według innego klucza. 

Inne artykuły